شیمی پخت نان (شیمی در زندگی روزمره 1)
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 از روزگاران قديم نان يکي از مظاهر اساسي تمدن بوده است. نان خوب حاصل واکنشهاي شيميايي است. اجزاي اصلي نان مخمر، آرد، آب و نمک است.

آرد شامل نشاسته و پروتئين است. آرد و آب با مخمر آميخته مي شوند تا خمير به دست آيد در خمير آميخته، آب و پروتئين زنجيره هاي مولکولي در هم پيچيده اي به نام گلوتن ايجاد مي کند. وقتي خمير ورز داده مي شود اين زنجيرها رديف مي شوند و خمير صاف و يکدست مي شود. نشاسته موجود در خمير هم با آب به صورت ماده اي ژله اي در مي آيد و ساختار خاصي به خمير مي دهد.

مخمر، موجودي زنده و تک سلولي از نوع قارچ يا کپک است. وقتي مخمر با آب فعال مي شود نشاسته موجود در آرد را هضم مي کند و با اين عمل کربن دي اکسيد و الکل آزاد مي شود.

در پختن نان، کربن دي اکسيد به صورت حباب در مي آيد و گلوتن موجود در خمير اين حبابها را محبوس مي کند. وقتي که مخمر، کربن دي اکسيد توليد مي کند، خمير پف مي کند يا به اصطلاح ور مي آيد. نمک، طعم نان را بهتر مي کند و از فرو پاشي گلوتن و ورآمدن بسيار سريع نان جلوگيري مي کند.

به هنگام پخته شدن نان، گاز محبوس در حبابها منبسط و سبب حباب زدن خمير مي شود در اين حال مخمر کشته و الکل تبخير مي شود که رنگ و بوي فريبنده اي به نان مي دهد.


نظرات شما عزیزان:

نرگس
ساعت13:43---6 خرداد 1394
سلام , چرا اخه استاد یعنی نباید 1 راه جبران وجود داشته باشه ؟ استاد من ورودی 92 هستم و به خاطر تداخل کلاس و امتحان ,دینامیک بر نداشتم , الان اگه شیمی رو حذف کنم خیلی ضرر میکنم ,چون هم دینامیک رو برنداشتم و هم اینکه کلاس های شیمی رو اومدم و واقعا نمیتونم 2 باره برای 1 درس تکراری کلاس بیام , استاد من جزوه ی 2 فصل بعد رو هم از گروه مواد گرفتم حاضرم به جای جریمه این فصول رو هم امتحان بدم , یا هر کار دیگه ای که باعث بشه میانترمم جبران بشه ,
پاسخ: سلام. شما نمره بالا میخواید و بابت اون میخواین دوباره امتحان بدین ولی با توجه به شرایط من و اینکه بیشتر از سه هفته است که من ملایر نیستم, امکان طرح سوال و ... وجود نداره.
موفق باشید


نرگس
ساعت22:03---3 خرداد 1394
سلام استاد نتیجه ی تصمیم گیریتون رو اعلام نمیکنید ؟
پاسخ: عزیزم, متاسفانه برگزاری مجدد امتحان میانترم امکانپذیر نیست.


narges
ساعت16:04---23 ارديبهشت 1394
بله استاد شما درست میفرمایید ولی خوب یه سری اتفاقات افتاد که برنامه ریزی هایی که کرده بودم رو به هم ریخت و به هر حال نتونستم خوب بخونم ...خواهشا این امکان رو تبدیل به یقین کنید و لطفا تا قبل از تعطیلات قبل از امتحان اعلام کنید تا در طول این مدت بخونیم
لطفا اگه نشد سوال طرح کنید مبنای نمره ی نهایی رو امتحان ترم بزارید ,
با تشکر
پاسخ: تقریبا امکانش در حد صفره, مبنا هم نمیتونه امتحان پایانی باشه چون بیشتر فصول رو در میانترم امتحان دادید. بازم سعی میکنم تا آخر اردیبهشت خبر بدم که تصمیم نهایی چیه.


نرگس . ام
ساعت21:53---22 ارديبهشت 1394
سلام .سلام . استاد من برای میانترمم چی کار باید بکنم ؟ حالا که امتحان ترم ,2 فصل شده بارم میانترم زیاد میشه ؟ لطفا 1 راهی برای دوباره دادن میانترم پیشنهاد کنید یا اینکه پروژه ای چیزی بیارم
پاسخ: سلام عزیزم. در حال حاضر دیگه راهی وجود نداره. من ملایر نیستم و نمیتونم امتحان برگزار کنم. در ضمن شما از روز اول ترم تاریخ امتحان میانترم رو میدونستید و باید بهتر برنامه ریزی میکردید. با پروژه و .. هم اصلا موافق نیستم. باز هم اگر امکان داشت فقط برای کسانی که کمتر از نصف نمره میانترم را کسب کرده اند سوال طرح میکنم.(اگر امکان داشت!(


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 6 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک